Menighedsrådets visioner og mål

V I S I O N E R

F O R

M E L B Y K I R K E & S O G N

Melby Menighedsråds visioner for Melby Kirke og Sogn er følgende:

ET CENTRALT SAMLINGSPUNKT MED FOKUS PÅ EN SOCIAL OG OMSORGSFULD INDSATS

• med udgangspunkt i det kristne grundsyn
    • for alle aldersgrupper
    • i hele sognet
    • i tidens ånd
    • med inddragelse af flest mulige

VEDLIGEHOLDELSE OG BEVARELSE AF SOGNETS KULTURARV OG TRADITIONER

• Kirken
    • Kirkegården
    • Sognegården
    • Egnshistorien

INDGÅ I EN FORNYELSE OG UDVIKLING AF FOLKEKIRKEN LOKALT MED RESPEKT FOR TRO OG TRADITION

• Skabe gode vilkår for kirkens liv og vækst
    • Vi tør forny os og være synlige i lokalsamfundet
    • Formidling af det kristne budskab på nye og utraditionelle måder m. respekt for tro og religion
    • Tage udgangspunkt i sognets beboeres behov og ønsker
    • Skabe muligheder og grundlag for fællesskab og nye initiativer

Udbredelse af det Kristne grundsyn gennem

• Forkyndelse
    • Undervisning
    • Arrangementer

Menighedsplejen med omsorg for ensomme, syge og ældre

Sociale og kulturelle arrangementer for

• Børn
    • Unge
    • Voksne

Istandsættelse / vedligeholdelse samt modernisering af

• Kirke
    • Kirkegård
    • Sognegård
    • Præstegård m. konfirmandstue
    • Administrationsbygning m. værkstedsbygning
    • Udenoms arealer (bronzealderhøje, præstegårdshave m.fl.)

Samarbejde og trivsel for såvel

• Menighedsrådsmedlemmer
    • Personale
    • Præst
    • Frivillige

Vi har derfor opsat følgende MÅLSÆTNINGER for Melby Kirke og Sogn’s virksomhed, hvilket primært giver sig til udtryk gennem Menighedsrådets udvalgsarbejde:

• Menighedsrådet skal sikre og udvikle formidlingen af den kristne tro gennem forkyndelse, undervisning samt aktiviteter og arrangementer.
    • Menighedsrådet vil sikre, at der løbende gennemføres aktiviteter og arrangementer – både sociale, kulturelle og folkelige – for alle aldersgrupper.
    • Arrangementer og aktiviteter skal udvikles / afvikles, så de afspejler de ønsker og behov der findes i menigheden.
    • Menighedsrådet skal støtte og udvikle de diakonale (kirkeligt sociale) opgaver, som primært varetages af Melby menighedspleje over for sognets beboere, enkeltpersoner såvel som grupper.
    • Støtten til diakonale opgaver kan udmøntes i form af både økonomiske og andre former for ressourcer til gavn for arbejdet.
    • Menighedsrådet skal løbende sikre at informere sognets beboere gennem forskellige medier for at få kontakt til flest mulige af sognets beboere.
    • Informationskanaler skal udvikles i takt med udviklingen i lokalsamfundet og generelt indenfor informationsteknologien (IT).
    • Sognets bygninger (Kirke, Sognegård, Præstebolig/konfirmandstue og Administrationsbygning m. værksteder) skal løbende holdes i forsvarlig stand, og skader skal udbedres hurtigst muligt.
    • Kirkegården skal vedligeholdes og udvikles, så den fremstår som et smukt og roligt sted, hvor alle kan komme og opholde sig.
    • Kirkegården skal med årene udvikles til et mere ”parklignende område”, idet den gamle del af kirkegården fortsat skal fremstå, som den blev anlagt ved kirkegårdens ibrugtagning.
    • Menighedsrådet skal sikre, at der altid er tilstrækkelig begravelsesplads for sognets beboere.
    • Menighedsrådets udendørsarealer (bronzealderhøjene, del af præstegårdshaven og ”nyttehaverne”) skal vedligeholdes på bedste, men økonomisk dog mest hensigtsmæssige måde.
    • Menighedsrådet vil indgå positivt i samarbejdsrelationer med andre sogne, med hovedvægt på sognene i Halsnæs Kommune og Frederiksværk provsti.
    • Menighedsrådet skal sikre, at Melby Kirke og sogn udvikler sig i et positivt samarbejde mellem menighedsrådsmedlemmer, medarbejdere samt frivillige med gensidig respekt for hinanden.
    • Menighedsrådet skal desuden sikre, at medarbejdere og frivillige inddrages i forberedende arbejde, f.eks. ved at tilbyde dem repræsentation i nedsatte udvalg.

Godkendt på Menighedsrådets møde mandag den 16. december 2013